Ga direct naar


Blogs over industriële marketing & innovatie

Op deze pagina plaatsen we met regelmaat blogs over innovatie, industriële marketing, commercie en B2B entrepeneurschap. Reacties zijn welkom. En heb je zelf een blog dat je wil plaatsen? Stuur deze dan via deze link in.

Het is komkommertijd!

VarendeWestlander2-kleurrijk-VC17Door heer Willem de Vries donderdag 10 augustus 2017 21:17 Het is hoog zomer. Althans afgemeten aan het aantal mensen dat in mijn directe en minder directe omgeving op vakantie is. Qua weer is het echt Hollands zomerweer. Redelijke temperaturen, een beetje zon maar ook af en toe een stortbui. Er is weinig nieuws – of het moet het nieuws zijn dat de NOS uitzond in het journaal over een nieuwslezer van de BBC. Met grote tegenzin kondigde hij een typisch gevalletje van komkommertijd nieuws* aan. Wat is dat toch met die komkommertijd? lees verder

Industrial Marketing On the Beach

foto Industrial Marketing on the BeachDoor heer Jos Fleischeuer maandag 24 juli 2017 17:09 Het is juli 2017. Ik ben met mijn gezin neergestreken in Zuid Frankrijk voor een vakantie aan de Middellandse Zee. En geniet van de mooie dingen van het leven: de gesprekken met elkaar, de dingen die we samen doen, de Franse kaas en wijn, de zon, de zee en het strand, en gewoon het gevoel om even niks te hoeven doen. lees verder

Industriële marketing: op sterven na dood?

170712Quote_Peter_Drucker_Aim_of_MarketingDoor heer Willem de Vries woensdag 12 juli 2017 19:20 Dat was even schrikken voor iemand die dagelijks bezig is met het ‘woord’ rondom Industriële Marketing te verkondigen. Want daar prijkte ineens een kop boven een blog op Marketing Online* waarin het einde van industriële marketing werd aangekondigd. En niet door zomaar iemand. Nee, door Jan Zijderveld van Unilever. Maar bij het lezen van zijn blog kwam ik meer en meer tot de ontdekking dat Jan Zijderveld in mijn optiek wat zaken door elkaar haalt. lees verder

Een nieuwe website, hoe bepaal jij de keuze?

Website_under_constructionDoor mevrouw Jopie Bijl donderdag 29 juni 2017 09:54 ‘Ik kende een ‘toffe peer’ die mij wilde helpen met het maken van mijn website’. Zomaar een quote van iemand die bij het maken van zijn website dacht een goede partij te hebben gevonden. Nu enkele jaren later is de website gedateerd en betaalt hij nog jaarlijks een fiks bedrag voor een website die niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. lees verder

Zouden andere technische sectoren er beter voorstaan?

RustiekLaptopEnSmartphone-Deathtostock-rotatedDoor heer Willem de Vries woensdag 14 juni 2017 15:03 Bijna 40% ICT-klanten voelt zich niet gehoord!

Recent viel mijn blik op een bericht in Customer Talk online over een internationaal onderzoek onder IT-bedrijven. Daaruit blijkt een forse discrepantie hoe bedrijven denken over de mate van hun klantgerichtheid en de ervaringen van hun afnemers. Maar liefst 88% van de ondervraagde organisaties is ervan overtuigd dat zij hun klanten goed begrijpen. Bijna 40% van hun klanten denkt daar toch anders over en geven aan dat hun behoeften niet begrepen worden. Zouden andere technische sectoren er beter voorstaan? lees verder

Inbound Marketing: Je product niet langer in de hoofdrol...........

Karren_zonder_paardDoor heer Edwin Vlems maandag 29 mei 2017 15:20 “Waarom is het belangrijk dat je regelmatig online kennis deelt? Als je een nieuw product wilt lanceren dan maak je toch gewoon reclame?” Ik krijg de vraag van Eric Kyle op Quora voorgelegd, eh in het Engels natuurlijk. Voor degenen die Quora niet kennen: het is een (internationaal) sociaal netwerk waarop mensen elkaar vragen over hun expertise kunnen stellen, en het heeft me al leuke internationale klusjes opgeleverd. Bovenstaande vraag wordt daarmee meteen beantwoord: met het delen van kennis profileer je je als expert op een terrein waar je (potentiële) klant behoefte aan heeft. En vroeg of laat gaat hij of zij je inhuren. En dan verkoop je je boor, adverteren hoeft niet. Je boor? Ik leg het uit met een film. En een oud citaat. lees verder

Servitization: Hoe kijkt de klant ernaar?

170516ServitiztionDoor heer Jos Fleischeuer dinsdag 16 mei 2017 18:01 De laatste tijd staat in de maakindustrie het begrip servitization in de belangstelling. Servitization wordt gezien als een strategie om te differentiëren in markten die getroffen worden door commoditization. Met servitization wordt bedoeld dat het aanbod van maakbedrijven transformeert van een productpropositie naar een servicepropositie waarbij dienstverlening een grotere rol gaat spelen. lees verder

Nu hoor je het eens van een ander.

MarketingInVerlengdeSalesDoor heer Willem de Vries woensdag 26 april 2017 11:33 ‘Marketing is heel wat anders dan sales’. Maar ‘Marketing omvat veel meer dan de spiegeltjes en kraaltjes bij beurzen waarmee marketing door technici weleens wordt geassocieerd’. Zomaar twee zinnen uit een artikel van STEM-ambassadeur Jos Anneveld in de januari (2017) uitgave van het magazine Geo-info. Jos gaat daarbij in op Marketing en Sales bij GEO-ICT en data-acquisitiebedrijven. Maar voor dit soort bedrijven kan feitelijk elk willekeurig bedrijf in de technisch/industriële sector gelezen worden. lees verder

‘Dat zegge ze bè ADAU auk; krèg nâh de pes’.

Het groen gele boekieDoor heer Willem de Vries vrijdag 07 april 2017 08:56 Met grote letters schreef ik onder elkaar op het bord: D-E-P-E-S-T. Waarop de enige echte Hagenaar in de groep gelijk riep: ‘Ja, dat zegge ze bè ADAU auk; krèg nâh de pes, maah dan meistal nog wat erregâh’*. Waarmee hij doelde op de scheldkanonnades van de trouwe ADO-aanhang naar de spelers van hun geliefde club bij een schlemielige actie. Of liever nog: naar die van de tegenstander bij juist een geslaagde pass of tegendoelpunt. lees verder

Kiezen of gekozen worden

Kiezen-DetailstukDoor heer Jos Fleischeuer dinsdag 21 maart 2017 15:06 Vroeger op school was het best leuk om door klasgenoten gekozen te worden. Gekozen worden betekende dat je populair en geliefd was. Je maakte je meestal niet zo druk om het feit dat je soms ook wel eens door de ‘verkeerde’ klasgenoot gekozen kon worden. lees verder

Sales en marketing op de R&D-afdeling?

Bo CornelissenDoor mevrouw Janet Kooren dinsdag 07 maart 2017 06:30 Bo Cornelissen werkt op de R&D-afdeling van Teijin Aramid. Zijn werk is dan wel niet direct het verkopen, maar hij heeft regelmatig contact met klanten (zowel intern als extern). Hij verleent ... lees verder

Tekort aan technici, marketeers en accountmanagers: hoe moet het nu met marketing en commercie in de technische sector?

170221WarOnTalentDoor heer Willem de Vries dinsdag 21 februari 2017 10:00 Eind jaren ’90 werd ik marketing manager bij een uitzendorganisatie. Midden in de internetbubbel dook ik in arbeidsmarktperspectieven. Ik zag twee ontwikkelingen voor na de bubbel: a. grote ... lees verder

Wees duurder dan de concurrent, dan doe je het goed.

value priceDoor heer Jos Fleischeuer woensdag 01 februari 2017 22:14 Ik ben werkzaam in het vakgebied industriële marketing. Vaak spar ik met mijn klanten (technische bedrijven) over wat hun afnemers belangrijk vinden. Dat klanten de laagste prijs het belangrijkst ... lees verder

Wat staat in 2017 op de industriële marketing agenda?

EenJaarVolLichtpunten-ThomasKohnleDoor heer Willem de Vries dinsdag 10 januari 2017 12:12 Onderzoek door STEM Industrial Marketing Centre geeft inzicht in de marketing thema’s die voor marketeers in technische B2B bedrijven hoog op de agenda staan voor 2017. Waar in lijstjes over ... lees verder

Innoveren kan effectiever en efficiënter: de launch (6)

Door heer Willem de Vries vrijdag 30 december 2016 11:30 in een serie van 6 blogs beschrijft Chris Goes vijf management- vraagstukken rondom innovatie. Aan de hand van zeven aandachtspunten wordt bekeken in hoeverre innovaties aansluiten bij de ... lees verder

Innoveren kan effectiever en efficiënter: daadkracht (5)

Door heer Willem de Vries zondag 18 december 2016 12:30 in een serie van 6 blogs beschrijft Chris Goes vijf management- vraagstukken rondom innovatie. Aan de hand van zeven aandachtspunten wordt bekeken in hoeverre innovaties aansluiten bij de ... lees verder

Innoveren kan effectiever en efficiënter: cultuur (4)

Door heer Willem de Vries zaterdag 03 december 2016 12:21 In een serie van 6 blogs beschrijft Chris Goes vijf management- vraagstukken rondom innovatie. Aan de hand van zeven aandachtspunten wordt bekeken in hoeverre innovaties aansluiten bij de ... lees verder

Innoveren kan effectiever en efficiënter: organisatie (3)

Door heer Willem de Vries zaterdag 19 november 2016 12:03 In een serie van 6 blogs beschrijft Chris Goes vijf management- vraagstukken rondom innovatie. Aan de hand van zeven aandachtspunten wordt bekeken in hoeverre innovaties aansluiten bij de ... lees verder

Innoveren kan effectiever en efficiënter: strategie (2)

Door heer Willem de Vries zaterdag 05 november 2016 19:45 In een serie van 6 blogs beschrijft Chris Goes vijf management- vraagstukken rondom innovatie. Aan de hand van zeven aandachtspunten wordt bekeken in hoeverre innovaties aansluiten bij de ... lees verder

Innoveren kan effectiever en efficienter (1)

Door heer Willem de Vries maandag 24 oktober 2016 14:20 Succesvol innoveren is voor veel organisaties cruciaal om te overleven, zeker in een snel veranderende wereld. Nederlandse bedrijven zijn over het algemeen innovatief, maar nog steeds mislukt een groot deel van alle nieuwe producten en diensten. Hoe komt dit toch? lees verder

Deel 8: verschil in customer touchpoints tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries dinsdag 26 juli 2016 19:29 In deze laatste blog uit de serie over acht verschillen tussen B2B en B2C draait het om de contactmomenten: touchpoints. Om een optimale customer experience mogelijk te maken is het van belang dat de klant een consistente ervaring heeft onafhankelijk met welk touchpoint hij in aanraking komt. Met Customer Journey mapping breng je de touchpoints in kaart welke klanten in volgorde van hun klantreis tegenkomen. En valt te bepalen welke de momenten van waarheid zijn waarop het contact met de klant het meest bepalend is voor de ervaring van de klant met de betreffende organisatie. lees verder

Deel 7: verschil in herhalingsaankopen tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries zaterdag 25 juni 2016 21:00 Herhalingsaankopen zijn aankopen van een klant die al eerder gekocht heeft: retentie. De kracht van retentie is groot. En juist de customer experience is hierbij van belang. Immers een tevreden klant zal sneller terugkomen. Het kost tussen de vijf en tienmaal zo veel om een nieuwe klant voor je te winnen dan om een herhalings- of extra aankoop bij een bestaande klant te genereren. Daarnaast zorgen tevreden klanten ook voor mond-tot-mond reclame. Tot zover gaat de vergelijking tussen B2B en B2C nog wel op. lees verder

Deel 6: verschil in service en onderhoud tussen B2C en B2B

Door heer Willem de Vries donderdag 16 juni 2016 17:05 Service en onderhoud zijn bij het gebruik van producten en diensten belangrijk omdat hiermee de continuïteit van product of dienstafname gewaarborgd blijft. Denk bijvoorbeeld bij services aan installeren van machines of onderdelen hiervan en inrichten van administraties om nieuwe softwaretoepassingen mogelijk te maken. Maar ook aan het verhelpen van storingen aan machines en aan updates bij software. Service behoort volgens Micahel Porter dan ook tot de primaire activiteiten in de waardeketen van een organisatie. lees verder

Deel 5: Verschil in besluitvorming, koop en betaling tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries dinsdag 07 juni 2016 08:15 Op consumentenniveau spelen doorgaans een beperkt aantal mensen een rol bij de aanschaf van een product. Het proces is redelijk overzichtelijk en in veel gevallen is de gebruiker zelf de persoon die aankoopbeslissing neemt. In B2B organisaties zijn doorgaans nogal wat mensen bij het aankoopproces betrokken. En daarbij vervullen ze allemaal andere rollen. In deel 5 van deze blogserie over de acht verschillen tussen B2C en B2B marketing belichten we daarom de verschillen over het koopproces en de koopmotieven. lees verder

Deel 4: Verschil in advisering tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries dinsdag 31 mei 2016 10:30 Voordat een definitieve keuze gemaakt wordt om een product of dienst aan te schaffen, is bij meer complexe producten zowel bij consumenten als zakelijke afnemers een advies nodig. Hier ontstaan verschillen in de beleving bij consumenten en professionele B2B inkopers. In deel 4 van deze blogserie over de acht verschillen tussen B2C en B2B marketing belichten we dan ook het verschil in advisering. lees verder

Deel 3: Verschil in oriëntatie en informatie proces tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries vrijdag 29 april 2016 09:25 Naast verschillende koopmotieven (blog 2) en de aantallen klanten (blog 1 verschilt ook het proces naar de aankoop tussen B2B en B2C. Maar ook in dit proces draait het om mensen. Over wat ze aan informatie willen hebben. Vaak verschilt die zelfs nog in de fase van het oriëntatieproces. Op welke wijze ze hun informatie verzamelen. Hoe ze deze laten beïnvloeden door afnemerservaringen of het beeld dat ze van de verschillende verkopende partijen hebben. lees verder

Deel 2: Verschil in koopmotieven tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries vrijdag 08 april 2016 16:03 Bedrijven en consumenten hebben verschillende koopmotieven. Maar in alle gevallen zijn het toch mensen die de koopbeslissing nemen. In B2B wordt vaak gesteld dat die motieven uitsluitend rationeel zijn. Terwijl een consument vooral op emotionele motieven zijn keuze zou bepalen. Laten we eens proberen om in de hoofden van die verschillende kopers te kijken. lees verder

Deel 1: Verschil in aantal klanten tussen B2B en B2C

Door heer Willem de Vries dinsdag 05 april 2016 13:58 In een eerste algemeen blog hebben we in hoofdlijnen de acht grote verschillen tussen de Customer Journeys bij B2B en B2C aangegeven. In deze blog gaan we dieper in op het verschil tussen het aantal klanten en welke invloed dit heeft op het gebruik van Customer Journey voor een optimale klantbeleving. lees verder

Acht verschillen tussen B2B en B2C met impact op de klantbeleving.

Door heer Willem de Vries maandag 28 maart 2016 18:01 In een blogserie belichten Joyce Oomen en Chris Goes acht verschillen tussen B2B en B2C met impact op de kantbeleving. In deze eerste blog een overzicht van die acht verschillen die relevant zijn voor de customer journey van een bedrijf. lees verder

Bedreigen Tesla en Toyota businessmodel Essent en NUON?

Door heer Willem de Vries zaterdag 19 maart 2016 15:51 Steeds vaker zien we dat een bestaand businessmodel onder druk komt te staan door de toepassing van nieuwe technologieën. Maar het zijn niet altijd de nieuwste technologische hoogstandjes of start-ups die gevestigde ordes onder druk zetten. De opkomst van volledig elektrische auto's met sterkere accu's zou zomaar eens een bedreiging kunnen zijn voor bestaande energieproducenten en -leveranciers. lees verder

Vakmanschap

Door heer Willem de Vries maandag 14 maart 2016 09:19 Paul was de 65 al gepasseerd en werkte nog drie dagen in de week als corrector op het reclamebureau waar ik in de jaren ’90 partner was. Werken boven je 57ste was in die jaren echt bijzonder. Maar Paul deed dat dan ook niet voor zijn boterham. Maar omdat hij zijn vakmanschap nog wilde blijven uitoefenen. En dat deed hij met verve. Van hem heb ik geleerd wat links of rechts lijnend is. Wat de drukkersterm ‘een hoerejong’ betekent en de Engelse regelval. lees verder

Vertel het aan een ander!

Vertel het een vriend!

Leergangen

Aankomende activiteiten

MarketingTroonrede 2017: Innovatie in marketing

MarketingTroonrede_web_sRGBdinsdag 12 september 2017 22:50 Op de tweede disndag in september (12-09) spreekt marketing- en communicatieprofessional, auteur,  ondernemer en interventie deskundige Inge Beckers de Marketing Troonrede 2017 uit. Daarna volgt ... lees verder

Open B2B marketing, sales & innovation coffee: het marketingplan

vrijdag 15 september 2017 12:44 Iedere derde vrijdag van de maand organiseert STEM Industrial Marketing Centre samen met DuboTechniek een open koffie over industriële marketing, maar ook sales en innovatie gerelateerde ... lees verder

Is uw website wel future proof (introductie-workshop B2B mobile marketing)

maandag 18 september 2017 18:30 Een kennismaking met ontwikkelingen op het gebied van Mobile marketing. Steeds meer online activiteiten vinden plaats via mobile devices. Google hanteert zelfs een hogere ranking bij ... lees verder

Bereid je voor op een onvoorspelbare toekomst door scenario planning

UnpredictableFuturewoensdag 20 september 2017 19:29 De toekomst is niet voorspelbaar en dat zal altijd zo blijven. Maar dat wil niet zeggen dat je maar moet afwachten wat je overkomt. Bedrijven die in goede tijden floreren en in slechte tijden het ... lees verder

Klantinzicht biedt meer resultaat bij bestaande afnemers (mini-workshop)

dinsdag 26 september 2017 18:16 Weet je welke klanten bijdragen aan de winst van de organisatie? En welk percentage van jouw bestaande klanten niet bijdragen aan de winstgevendheid van het bedrijf? Inzicht in het klantenbestand ... lees verder

Value Creation and pricing

value pricewoensdag 27 september 2017 11:14 Waardecreatie blijft een hot thema in industriële marketing. Voor waardecreatie heb je diepgaand inzicht in klantproblemen nodig. Maar daarnaast moet je als bedrijf ook in staat zijn waardeproposities te leveren die klantproblemen oplossen. En tot slot wil je als bedrijf ook een fair deel van de gecreëerde waarde aan jezelf toe eigenen. lees verder

Industrial Business Marketing & Sales (opleiding)

donderdag 28 september 2017 22:30 Commerciële processen en klantcontacten spelen steeds meer een rol in uw dagelijks werk, ondanks dat u niet de eindverantwoordelijkheid hiervoor heeft. Vanuit uw technische opleiding en ... lees verder

Subnavigatie