Ga direct naar


Industrieel marktonderzoek

Achtergrond

Marktonderzoek helpt marketeers betere beslissingen te nemen. Bij de opzet van een marktonderzoek is het van essentieel belang de beslissingen en de context waarin deze genomen worden, goed in kaart te brengen. Want de besluitvorming van de marketeer beïnvloedt direct of indirect het (koop)gedrag van afnemers.

Voor het beïnvloeden van gedrag is het essentieel dat we begrijpen hoe keuzes in het hoofd van afnemers tot stand komen en welke invloeden een rol spelen in dit keuzeproces. Want of we nu met een enkele inkoper of een uitgebreide DMU te maken hebben, besluiten binnen bedrijven worden uiteindelijk door mensen genomen.

Vanuit onderzoek is echter bekend  dat verreweg de meeste keuzes in het onbewuste van mensen tot stand komen. En dit stelt weer eisen en beperkingen aan de manier waarop we marktonderzoek inzetten om gedrag en de beweegredenen erachter te onderzoeken.

De opleiding 'marktonderzoek: effectiever en efficiënter' organiseert STEM in samenwerking met onderzoeksbureau DBMI Fundament voor marketing, waarbij extra aandacht besteed wordt aan marktonderzoek in de industriële waardeketen. Tijdens de training gaan de deelnemers aan de slag met de theorie uit het boek 'Wat is de vraag'.