Masterclass: wat is de meerwaarde van Servitization voor de Maakindustrie?

Masterclass: wat is de meerwaarde van Servitization voor de Maakindustrie?

170807Impact_servitization_bron_PAConsultingGroupdinsdag 20 november

Masterclass Servitization
Steeds meer bedrijven met name in de maakindustrie zijn er van overtuigd dat er meer waarde gecreëerd kan worden met het “ontzorgen” van klanten. Deze trend wordt ook wel servitisatie genoemd en wordt belangrijker naarmate de z.g. smart industriële technologieën steeds meer in opmars zijn. Een centraal principe van servitisatie is dat niet langer alleen het product centraal staat maar de (digitale) services er om heen die maximale waarde generatie voor klant en leverancier mogelijk maakt.

Het overstappen naar deze “waardelogica” heeft implicaties voor u als leverancier maar ook voor de klant. Met behulp van praktische voorbeelden bespreken we tijdens deze masterclass de fundamentele voorwaarden waaraan geservitiseerde bedrijven moeten voldoen. Tevens gaan we in op de vraag waarom sommige klanten wel bereid zijn om mee te denken aan het vormgeven van een geservitiseerde klant-leverancier relatie en waarom anderen niet.

Sprekers
Tijdens deze masterclass die in samenspraak met de Universiteit Twente (NIKOS) wordt georganiseerd verdiepen Dr. Raymond Loohuis (Senior Docent en onderzoeker Business Marketing & Strategie) en Lisa Bakir, MSc (promovendus Servitisatie in MKB maakindustrie) het thema aan de hand van theoretische kaders en praktijkvoorbeelden.

Recent heeft Eric Joustra vanuit de Hogeschool Arnhem-Nijmegen onderzoek gedaan naar de adaptie van servitization in het MKB. Daaruit blijkt dat nog maar weinig MKB-productiebedrijven vergaande servitizatie hebben geïmplemeteerd. Hoe komt dat toch? Eric gaat daar vanuit zijn onderzoek onder MKB-bedrijven dieper op in. En uiteraard geeft hij vanuit de bevindingen van zijn onderzoek aanbevelingen hoe je servitization wel tot een sterke en strategie kunt ombuigen.

Vragen die aan de orde komen tijdens deze masterclass: 

  • Hoe komt dat toch?
  • Wat zijn dan de voordelen van servitizatie voor technische B2B bedrijven?
  • Kun je er ook echt wel geld mee verdienen?
  • Wat betekent het invoeren van servitization voor onze marketingstrategie?
  • Hoe voorkom je dat je in de serviceval loopt?
  • Hoe betrek je klanten bij het servitization proces?
  • Voor welke klanten is servitization een toegevoegde waarde en hoe ontdek je dat?

Tijdstip
Je bent welkom van 15.30 uur. De masterclass zelf start om 16.00 uur en duurt tot ongeveer 19.00 uur. 
Na afloop is er gelegenheid om met elkaar door te praten en wordt een broodje en een drankje aangeboden.

Locatie
Deze masterclass organiseren we in samenspraak met Chargepoint Euope in Arnhem. Chargepoint Europe is leverancier van laadstations voor elektrische voertuigen. Maar het businessmodel van ChargePoint is volledig opgebouwd rond de diensten die naast de laadpalen geleverd worden: van inplanning van de plaatsing inclusief vergunningsaanvragen tot en met onderhoud en een afrekensysteem. Robert-Jan Brouwer deelt met ons zijn praktijkervaringen met servitization binnen Chargepoint Europe.

De adresgegevens ontvang je na aanmelding.
Bij de locatie zijn (natuurlijk) voldoende laadpunten aanwezig voor mensen die hun elektrische auto 'bij  willen tanken'.

Interesse in deelname?
je kunt je via onderstaande button aanmelden voor deelname. Voor leden is deelname gratis, Ben je geen lid van STEM Association dan zijn er verschillende  opties:

  1. Nog niet eerder kennis gemaakt met onze masterclasses? Dan kun je dat een keer doen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
  2. Gebruik maken van een voucher of persoonlijke code die je ontvangen hebt.
  3. Lid worden - kijk hier voor de mogelijkheden voor een premium lidmaatschap of een strippenkaart. Hier tref je ook een link aan naar een formulier om je als lid aan te melden.  
  4. Of de kosten te voldoen voor eenmalge deelname - deze bedragen € 175,-- (excl. btw).

Bron grafiek: PA Consulting Group (onderzoek uit 2017 onder maakbedrijven naar te verwachten impact van servitization op de business).

« Terug

Overzicht voorgaande activiteiten > 2018

januari

maart

mei

juni

juli

augustus

september

oktober

november

december

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close