In het magazijn van de toekomst kan het licht uit

In het magazijn van de toekomst kan het licht uit

zaterdag 20 januari 2018

De toekomst van magazijnen en distributiecentra is gerobotiseerd. Een mooi recent voorbeeld dat wijst in die richting, is de lobby van vakbonden voor de invoering van een robottaks voor distributiecentra. Wanneer kan bij jou het licht uit omdat je alleen nog robots op de vloer hebt lopen? En hoe ga je dat punt ooit bereiken?

Alibaba en de 60 robots
Wie een kijkje in de toekomst wil, moet af en toe even spieken bij de grote jongens. Zoals bijvoorbeeld de Chinese gigant Ali Baba. Zij hebben in Huiyang een magazijn dat wordt bemand door 60 autonome robots, met als gevolg een verdrievoudiging van de output. De precisie en efficiëntie waarmee alle robots rakelings langs elkaar bewegen, zijn fascinerend om te zien. Er komt geen mens meer aan te pas. Je kunt je echt afvragen waarom daar het licht nog aan is.

Afkijken bij Bol.com
Het is een bijzonder gezicht en mooi punt op de horizon, maar voor iedereen die niet zoals Ali Baba 16 miljard dollar per jaar omzet, is het wat hoog gegrepen. Dichter bij huis zijn echter ook mooie voorbeelden te vinden, zoals het zogenoemde fulfilment center van Bol.com. Zij combineren automatisering, in de vorm van honderden meters lopende band, met efficiëntieslagen in de keten. Zo hebben ze een samenwerking met PostNL opgezet, dat het sorteerproces voor pakketten in hetzelfde pand heeft ondergebracht.

Nu heeft ook Bol.com natuurlijk nog veel meer slagkracht dan een MKB groothandelaar, maar daarom spreekt het juist zo aan dat ze ook zoeken naar slimmigheden. Slim zijn kost namelijk niets. Daarbij zijn er nog een aantal mooie tussenstappen die je kunt zetten op weg naar een donker magazijn.

Efficiënte routes
Goed voorraadbeheer en inzicht in goederenstromen zijn cruciale randvoorwaarden voor digitalisering en robotisering. Een goed Warehouse Management is dan ook het startpunt voor de toepassing van veel technologie. Een eerste stap is dan bijvoorbeeld om magazijntransacties te registreren door barcodes te scannen met een handscanner. Orders worden dan weliswaar nog gewoon door mensen gepickt, maar dankzij de slimme scanners kunnen we veel efficiënter werken.

Samenwerking tussen mens en machine
Een volgende stap in het ondersteunen van mensen door technologie, is het inzetten van collaborative robots, of cobots. Zoals de term al doet vermoeden, zijn dit robots die zijn ontworpen om samen te werken met mensen. Denk aan een picking karretje dat autonoom meerijdt met de orderpicker die daardoor geen zwaar werk hoeft te doen en zijn handen vrij heeft. Of palletiseerrobots; robotarmen die pallets volstapelen met dozen, daarbij zelf een optimale deling makend op basis van factoren als vorm, belasting of de volgorde waarin de pallet weer moet worden afgestapeld.

Extra informatie laag dankzij augmented reality
De Google Glass werd nooit het consumenten succes waarop Google had gehoopt toen het de bril in 2013 met veel lawaai op de markt bracht. De augmented reality bril lijkt echter een tweede leven te krijgen in de productielogistiek. Na een half jaar testen nam schokdemperfabrikant KONI uit Oud-Beijerland de brillen dit jaar als eerste Nederlandse bedrijf in gebruik bij het orderpicken. De extra informatie laag die de picker via de bril krijgt, stelde KONI in staat hun interne processen grondig te verbeteren en efficiënter te maken.

Doe niet meteen ál het licht uit
In het magazijn van de toekomst is het donker. Daarvan ben ik overtuigd. Alle processen zullen dan dusdanig zijn gedigitaliseerd en gerobotiseerd, dat er geen mens meer aan te pas komt. En dus kan het licht uit. Zover is het nu nog niet, maar door bovenstaande suggesties over te nemen, neem je alvast wat stappen in de juiste richting. Doet de laatste het licht uit?

Klik hier voor het artikel met links op Exact.com waar we dit bericht gelezen hebben.


Bron: Geschreven door Bram Streefkerk op 02 november 2017. Gepost in Handel 

 

« Terug

Nieuwsarchief > 2018

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close