_DEF1648-2-Edit

Stem - Linking your future

Ons profiel

Wat staat in 2017 op de industriële marketing agenda?

Wat staat in 2017 op de industriële marketing agenda?

EenJaarVolLichtpunten-ThomasKohnledinsdag 10 januari 2017 12:12

Door heer Willem de Vries

Onderzoek door STEM Industrial Marketing Centre geeft inzicht in de marketing thema’s die voor marketeers in technische B2B bedrijven hoog op de agenda staan voor 2017. Waar in lijstjes over consumenten marketing, zaken op het gebied van digital marketing en Artificial Intelligence dominante thema’s zijn, ziet het er in de Nederlandse industrie toch iets anders uit.

De top vijf thema’s die in 2017 de agenda beheersen van marketeers in technisch georiënteerde bedrijven zijn:

1. Nieuwe en betere waardeproposities bouwen
De industrie is nog volop in beweging om vanuit traditionele productproposities te transformeren naar integrale oplossingen en dienstverleningsconcepten voor klanten. Servitization is hier de term die steeds vaker opgeldt doet. Technische B2B bedrijven blijven zoeken naar nieuwe waardeproposities om te ontsnappen aan commoditization.

2. Verbeteren van innovatie en NPD processen
De druk om beter en sneller te innoveren is een logisch gevolg van de steeds korter wordende product- en technologie levenscycli en sneller veranderende behoeften van zakelijke afnemers. Niet vreemd dat technische B2B bedrijven continu op zoek zijn naar manieren om innovatie-processen te verbeteren. Dit draagt tenslotte weer sterk bij aan het bouwen van nieuwe en betere waardeproposities.

3. Content marketing naar een hoger niveau tillen
Content marketing is voor technische B2B bedrijven reeds vele jaren een uitstekende manier om klanten te laten zien hoe technologie, kennis en vaardigheden ingezet kunnen worden om klanten te helpen. Naast dat ook komend jaar meer technische B2B bedrijven de weg naar content marketing zullen vinden, ligt er ook focus op het verbeteren van de effectiviteit van content marketing bij die bedrijven die hier reeds lang mee bezig zijn.

4. De Customer Experience verbeteren
Dit thema is de laatste tijd sterk in opkomst en lijkt nu ook de marketingagenda van de Nederlandse industriële marketeer te bereiken. Marketeers zijn zich bewust van het feit dat alleen het leveren van een goed product/dienst niet genoeg is in markten waarin alles steeds meer op elkaar gaat lijken. Gedurende de gehele customer journey, langs alle touch points met klanten, bij elk klantcontact wil de klant een ‘wow’-ervaring hebben. En hoe kan de industriële marketeer dat bereiken?

5. Beter inzicht krijgen in (latente) klantwensen
Dit is toch wel de basis van de marketingfunctie. Maar nog steeds actueel in technische B2B bedrijven. Diepgaand inzicht in (latente) klantwensen is voorwaarde om superieure klantwaarde te creëren. Een customer centric organisatie is daarbij erg behulpzaam. Technische B2B bedrijven zullen dan ook komend jaar blijven optimaliseren in klantgerichtheid.

Bovenstaande onderwerpen zijn er vijf. Vijf belangrijke. Hoe de overige thema's scoorden in ons onderzoek zie je in het schema hiernaast. En, vergeet niet dat de marketingprestatie van een onderneming uiteindelijk bepaald wordt door de wijze waarop alle marketingactiviteiten geïntegreerd zijn. Dus hoewel digital marketing niet als separaat thema terug komt, zal dit ongetwijfeld wel een rol spelen bij het realiseren van de bovenstaande onderwerpen.

STEM Industrial Marketing Centre ondersteunt technische B2B bedrijven en hun medewerkers bij het verbeteren van hun marketing en commerciële prestaties. Met als resultaat: betere klanten, betere prijzen en onderscheidende marktposities.

« Terug naar overzicht met blogs

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close