deelnemers-1200-270

Stem - Linking your future

Ons profiel

Tekort aan technici, marketeers en accountmanagers: hoe moet het nu met marketing en commercie in de technische sector?

Tekort aan technici, marketeers en accountmanagers: hoe moet het nu met marketing en commercie in de technische sector?

170221WarOnTalentdinsdag 21 februari 2017 10:00

Door heer Willem de Vries

Eind jaren ’90 werd ik marketing manager bij een uitzendorganisatie. Midden in de internetbubbel dook ik in arbeidsmarktperspectieven. Ik zag twee ontwikkelingen voor na de bubbel: a. grote tekorten in aanbod en b. zeer vergaande flexibilisering. In 2008 leek het eerste deel van dat scenario zich te voltrekken. Maar toen viel Lehman Brothers. Veranderde de wereld en leek het scenario dat ik in 2000/2001 aan mijn toenmalige directie schetste, voor eens en voor altijd naar het land der fabelen verwezen te worden. Of toch niet?

Want de flexibilisering van de arbeidsmarkt zet door. En er dreigt al weer krapte voor 27 functies, zo blijkt uit een recent bericht van Randstad. Dat dit voor technici geldt, verbaast me niet. Maar wel dat dit nu ook al voor account managers en marketeers zo is. Hoe moet het nu met marketing en commercie in de technische sector?

Geen glazen bol nodig
Om te voorspellen dat er een tekort aan (gekwalificeerde) mensen op de arbeidsmarkt komt, hoef je geen glazen bol te hebben. Zoals gezegd was dat voor mij al rond 2000 zichtbaar. Maar wie de bevolkingsstatistieken al langer in de gaten hield, zag dit al eerder aankomen. Immers: de Nederlandse bevolking vergrijst en ontgroent. Of anders gezegd: de groep mensen die de arbeidsmarkt door pensionering verlaat wordt de komende jaren alleen maar groter. Daar tegenover staat een afnemend aantal geboorten sinds de jaren ’80. Waardoor er jaarlijks minder schoolverlaters zijn die op de arbeidsmarkt komen.

Steeds verder uit de pas
Het aantal instromers voor een toenemende vervangingsvraag loopt daarmee jaarlijks verder uit de pas; ook een reden overigens om de AOW-leeftijd op te rekken. Maar als de economie ook weer wat groeit - zoals nu - dan is er ook sprake van een uitbreidingsvraag. Zeker in de technische sector. Want ondanks een zware tik aan het begin van de crisis, loopt het in de industriële sector al enkele jaren beter dan in andere sectoren. Met als gevolg: een grotere vraag dan aanbod aan technici.

Bedenk daarbij dat al jaar en dag slechts 40 tot 50% van de mensen met een (hogere) technische opleiding ook in de techniek aan de slag gaat. De hogere instroom de laatste jaren van mensen die een technische opleiding volgt is mooi. Maar slechts een druppel op een gloeiende plaat dus.

Tekort aan commerçanten en marketeers
En daar komt nu een tekort aan commerciële mensen (m.n. account managers) en marketeers bij. Overigens is dit een signaal over de volle breedte van deze beroepsgroepen. Maar waarom zou dit dan niet gelden voor de technische sector? Want recent sprak ik met Prof. Dr. Ed Nijssen (TU Eindhoven) over sales en marketing in de industrie. En hij gaf aan dat ook al jaar en dag slechts een krappe 10% van technisch opgeleide mensen doorstroomt naar een commerciële/marketing-functie. Koppel dit aan een toenemend tekort aan technische mensen en een probleem dreigt voor veel bedrijven.

Immers: als je als technisch bedrijf a) al niet aan voldoende personeel kunt komen en b) te verwachten is dat het percentage doorstroom naar een commerciële/marketing functie niet echt zal toenemen en c) het aannemen van account managers en marketeers die niet technisch zijn opgeleid door een tekort aan deze mensen ook moeilijker wordt, komt marketing en sales in technische B2B onder druk te staan.

Klantkennis steeds belangrijker
‘Is dat erg?’, denkt u wellicht. In mijn optiek wel. En niet omdat ik marketeer ben en ook nog eens managing partner van STEM Industrial Marketing Centre. Maar omdat in toenemende mate het verschil met de concurrentie gemaakt wordt door goede klantkennis (zie ook het blog van Jos Fleischeuer: ‘wees duurder dan de concurrent, dan doe je het goed’).

En goede klantkennis is nu juist het domein van Marketing en Commercie (sales/account management). Ook binnen technische B2B organisaties. Reden dus om u de vraag te stellen: ‘hoe moet het straks met marketing en commercie in mijn technische onderneming?’

Willem de Vries
Managing Partner

Lees in het kader van dit blog ook eens het interview met DNB directeur Job Swank (FD 16-12-2016), : Education Permanente maakt burgers weerbaarder.

« Terug naar overzicht met blogs

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close