deelnemers-1200-270

Stem - Linking your future

Ons profiel

Nu hoor je het eens van een ander.

Nu hoor je het eens van een ander.

MarketingInVerlengdeSaleswoensdag 26 april 2017 11:33

‘Marketing is heel wat anders dan sales’. Maar ‘Marketing omvat veel meer dan de spiegeltjes en kraaltjes bij beurzen waarmee marketing door technici weleens wordt geassocieerd’. Zomaar twee zinnen uit een artikel van STEM-ambassadeur Jos Anneveld in de januari (2017) uitgave van het magazine Geo-info. Jos gaat daarbij in op Marketing en Sales bij GEO-ICT en data-acquisitiebedrijven. Maar voor dit soort bedrijven kan feitelijk elk willekeurig bedrijf in de technisch/industriële sector gelezen worden.

Door heer Willem de Vries

En dat maakt dit artikel zo relevant voor iedereen in een technisch georiënteerd bedrijf waar het idee leeft dat marketing slechts te maken heeft met reclame maken. Marketing niet relevant is omdat een kwalitatief product zichzelf wel verkoopt, of het vak van mooipraters is. Jos Anneveld schrijft namelijk nog meer zaken over marketing – en sales – in een technische omgeving. Zoals deze zinsnede: ‘Zowel de Geo-ICT als de data-acquisitie business wordt weliswaar gedreven door voortdurende technologische ontwikkelingen, maar er moet wel een (latente) behoefte voor in de markt zijn!’ En nog zo’n passage in zijn artikel die mij uit het (marketing) hart gegrepen is: ‘…..sales ligt in het verlengde van marketing.’ 

Kostenpost
En wat te denken van deze alinea: ‘Een groot gevaar bedreigt de marketing: als het eens wat minder gaat, wordt vaak aanzienlijk bezuinigd op marketing of worden de marketingactiviteiten zelfs helemaal stop gezet. Marketing wordt dan gezien als een kostenpost. Uit het voorgaande (noot: lees hiertoe het hele artikel) zal duidelijk zijn dat deze benadering kortzichtig en gevaarlijk voor de continuïteit van de onderneming is!

Al met al opmerkingen die we vanuit STEM ook aan onze toehoorders en lezers voorhouden. Maar nu hoor je het eens van een ander. En overigens niet de minste. Want Jos Anneveld is al zolang als ik hem ken een voorvechter van het gedachtegoed omtrent industriële marketing. Jos kwam in contact met dit vakgebied via STEM en was tot zijn vertrek als Algemeen Directeur van Fugro Geoservices in 2011 lid van STEM Industrial Marketing Association.

STEM ambassadeur
Jos heeft nog steeds een groot hart voor industriële marketing, zoals ook uit zijn recente artikel blijkt. Kort na zijn aantreden bij AeroVision (april 2011) sprak ik met Jos dan ook over een ambassadeurschap voor dit vakgebied in samenwerking met STEM. Recent hebben we deze afspraak pas geëffectueerd. Niet omdat Jos niet wilde. Maar omdat Jos niet in staat was om hier invulling aan te geven.
Want kort nadat hij zijn functie bij Fugro inruilde voor die van senior-adviseur en partner bij AeroVision werd Jos getroffen door een herseninfarct. Al snel bleek dat zijn heldere geest niet was aangetast. Maar vele uren revalidatie waren nodig om Jos weer op de been te krijgen. En nog steeds heeft hij hulpmiddelen nodig om zich letterlijk staande te houden.

Maar figuurlijk lukt dat Jos buitengewoon. En toen we recent elkaar opnieuw spraken over dat ambassadeurschap, heb ik Jos ook gecomplimenteerd met de wijze waarop hij met zijn fysieke beperkingen omgaat. Iets wat hem overigens niet weerhoudt om met ondernemers, managers en iedereen die het maar horen wil, over het belang van industriële marketing in een technische omgeving te praten.

Techniek meets marketing
Dat doet hij ook graag als ambassadeur van en voor STEM tijdens een sessie waar techniek en marketing elkaar ontmoeten in het museum Cruquius. Het stoomgemaal dat zo’n belangrijke rol speelde bij de drooglegging van de Haarlemmermeer. Een brok historische techniek die we ook gaan bekijken met de deelnemers na afloop van deze sessie over het belang van marketing voor technische bedrijven door Jos Anneveld. De meeting sluiten we af met een lunch.

Voor deze bijeenkomst vragen we je een bijdrage in de externe kosten van € 95,00 (excl. btw) per persoon. De sessie gaat door bij een minimale deelname van 10 personen – dit ook met het oog op de rondleiding. Na aftrek van de kosten gaat het restant van jouw bijdrage als donatie naar de vereniging Hersenletsel.nl Een vereniging van en voor mensen die getroffen zijn door een Niet-aangeboren Hersenletsel (NAH) en hun naasten.

Wil je ons verhaal over het belang van marketing in een technisch/industriële omgeving eens van een ander vernemen? Lees dan het artikel van Jos Anneveld of meld je aan voor zijn lezing over dit onderwerp.

Graag tot ziens in museum Cruquius,


Willem de Vries (Managing Partner STEM Industrial Marketing Centre)

Gegevens en aanmelden

Datum:   vrijdag 23 maart 2018
Aanvang: 9.30 uur ontvangst (programma start 10.00 uur)
Eindtijd: circa 13.30/14.00 uur (na afsluitende lunch)
Locatie: Museum Cruquius (Haarlemmermeer - de adresgegevens ontvang je na aanmelding)
Kosten: 

Euro 95,-- (excl. btw) per persoon;
inbegrepen zijn deelname aan deze informatie meeting over marketing in een technische omgeving + rondleiding Museum Cruquius + lunch.

Bijzonderheden:  Deze sessie gaat door bij minimaal 10 deelnemers mede vanwege de externe kosten die wij maken en ons doel om na aftrek van de kosten een donatie te doen aan de
vereniging Hersenletsel.nl  

 

« Terug naar overzicht met blogs

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close