deelnemers-1200-270

Stem - Linking your future

Ons profiel

Een nieuwe website, hoe bepaal jij de keuze?

Een nieuwe website, hoe bepaal jij de keuze?

Website_under_constructiondonderdag 29 juni 2017 09:54

‘Ik kende een ‘toffe peer’ die mij wilde helpen met het maken van mijn website’. Zomaar een quote van iemand die bij het maken van zijn website dacht een goede partij te hebben gevonden. Nu enkele jaren later is de website gedateerd en betaalt hij nog jaarlijks een fiks bedrag voor een website die niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd.

Door mevrouw Jopie Bijl

Hoe kan dat toch?
Achteraf zijn MKB’rs in de techniek en andere B2B omgevingen vaak teleurgesteld over de kosten, de lay-out of het presteren van hun website. Hoe komt dat toch vroeg ik me af. Ik spreek veel websitebouwers, allemaal prettige hardwerkende mensen die een goede website willen en kunnen leveren aan hun klant.

Waar gaat het mis?
Marketing en techniek gaan nog niet altijd voldoende samen. Ondernemers laten vaak een website maken omdat het een must is. Met de keuze van een ontwikkelaar verwachten ze veel werk uit handen te geven. Toch wordt er veel gevraagd van de verantwoordelijke contactpersoon binnen een bedrijf. Veel vragen en antwoorden waar ondernemers niet op voorbereid zijn. Hoe voorkom je teleurstellingen…

De grote C van communiceren
De websitebouwer kent zijn vakjargon… ‘Graag hoor ik van u wat uw doelstelling is, welk type website u wenst, wilt u de CMS zelf onderhouden, uitbreidingsmogelijkheden, hosting en domeinnaam, menustructuur’, en o ja, dan nog de content, niet te lang, niet te kort met de juiste (long tail) zoekwoorden voor jouw specifieke branche enzovoorts. Voor het ontwikkelen van een website is behoorlijk wat communicatie nodig. Hiermee staat of valt het proces. De afstemming op jouw doelgroep, jouw wensen en jouw budget.

Maak jezelf relevant voor je klant
Hoe beter je jouw klant in beeld hebt, hoe groter je kans is op succes. Vanzelfsprekend, zal je zeggen. Maar gebeurt dat ook? De praktijk laat regelmatig zien dat dit nog weleens te wensen overlaat. Heb jij je DMU in beeld? Van Initiator tot gebruiker? Vraag jij nog weleens aan je klant waarom hij voor jou kiest? Hoeveel tijd en moeite besteed je aan het maken van passende personas zodat je de content zo goed mogelijk hierop kunt afstemmen?  

Tips voor een goede voorbereiding:

  • Bepaal het doel: branding, sales, informatief
  • Bepaal je doelgroep
  • Stem een heldere marketingboodschap in jouw huisstijl af
  • Maak een content planning
  • Bedenk welk budget je beschikbaar hebt.
  • Beslis wat je zelf kunt doen en wat je uithanden gaat geven

Een website bouwen blijft specialistisch werk en is mogelijk in diverse prijsklassen en hoeft dus niet ‘duur’ te zijn. Maak een goed plan van aanpak, als logisch onderdeel van jouw marketingcommunicatie met duidelijke doelstellingen of neem iemand in de arm die de communicatie op een professionele manier voor je regelt.

Jopie Bijl

echtjopie.nl

T 06-2322914

« Terug naar overzicht met blogs

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close