27 workers 1129-270

Stem - Linking your future

Ons profiel

Mijmeringen voor onder de boom: terugblikken en vooruitkijken over industriële marketing

Mijmeringen voor onder de boom: terugblikken en vooruitkijken over industriële marketing

Kerst2017-KaartMetTekstdonderdag 21 december 2017

De Nederlandse industrie is eind 2017 vol op stoom geraakt. Volgens ING-bank is de maakindustrie zelfs de belangrijkste groeimotor van onze economie geworden. En dat terwijl de industriële sector nog maar slechts enkele decennia geleden als verloren werd beschouwd voor de bedrijvigheid in Nederland.

Door heer Willem de Vries
De Nederlandse industrie is eind 2017 vol op stoom. Volgens ING-bank is de maakindustrie zelfs de belangrijkste groeimotor van onze economie geworden. En dat terwijl de industriële sector nog maar slechts enkele decennia geleden, als verloren werd beschouwd voor de bedrijvigheid in Nederland. Misschien was het wel mede dankzij de inspanningen van de recent opgeheven Stichting Industriebeleid & Communicatie dat het tij gekeerd is en dat de industrie gedijt als nooit tevoren. Zoals ook blijkt uit de diverse indicatoren waarover we de afgelopen weken nieuwsberichten hebben gepubliceerd. 

De sector draait dusdanig goed, dat de krapte aan gekwalificeerd personeel voor veel technische bedrijven een remmende factor op hun groeimogelijkheden is. Dat mede daardoor inmiddels ook de levertijden oplopen en bedrijven hun klanten niet meer op het juiste niveau kunnen bedienen.

Als nu alleen de technische sector problemen had om voldoende en juiste gekwalificeerde mensen te vinden, dan zouden bedrijven uit de maakindustrie nog professionals uit andere sectoren en disciplines kunnen rekruteren. Bij voorbeeld account managers, marketeers en mensen voor andere commerciële functies. Maar ook voor die functies is het aanbod in totaal kleiner dan de vraag, zoals ook blijkt uit ons blog van eind februari.

Mijmeringen onder de boom
We wensen je de nodige rust en gezelligheid tijdens de Kerstdagen en Oud & Nieuw. Maar wellicht dat bovenstaande zaken je toch wel bezighouden als je rustig onder de boom het afgelopen jaar nog eens de revue laat passeren. En misschien zijn dan ook andere zaken die we in diverse blogs aan de orde hebben gesteld het waard om te (her)lezen en te overpeinzen.

Zoals ons blog naar aanleiding van een artikel van Jan Zijderveld (executive boardmember Unilever) dat industriële marketing op sterven na dood is. Maar lees dan ook eens hoe Jos Anneveld juist een pleitbezorger is voor dit vakgebied. Of één van onze andere blogs waarin we ingaan op aspecten die industriële marketing zo breed en interessant maken.

Bekijk dat allemaal eens via bovenstaande links op onze nieuwe website. En bepaal dan ook eens of we met die nieuwe site voldoen aan de voorwaarden die Jopie Bijl in haar blog over de keuzes voor een nieuwe website benoemt. Reacties over wat we nog kunnen verbeteren of waar jij naar op zoek bent op de site van STEM maar nog niet gevonden hebt, zijn meer dan welkom.

Vooruitkijken
Genoeg stof om nog eens over te mijmeren onder de Kerstboom. Maar laten we in dit blog ook nog wat vooruit kijken. Onder meer naar de belangrijkste resultaten van ons onderzoek naar de status van marketing in technische bedrijven:
  1. De marketingfunctie ligt versnipperd door de organisatie.
  2. De marketing professional met een niet-technische achtergrond heeft voet aan de grond gekregen.
  3. Er zijn ruwweg drie typen marketingafdelingen te onderscheiden (zie ook het recente blog van Jos Fleischeuer hierover).
  4. CEO's met een sales/marketing achtergrond houden van marketingafdelingen.
  5. De marketingafdeling richt zich sterk op de communicatiefunctie; hierbij ligt de focus op digital.
  6. Aanwezigheid van een marketingafdeling heeft voordelen, maar ook nadelen.
  7. Het rapportcijfer voor de marketingaanpak is een 7-min; er is dus ruimte voor verbetering.
  8. De prioriteiten voor 2018 zijn: leadgeneratie, content marketing, markt/klantonderzoek, klantrelaties verbeteren en positionering.
In de tweede week van januari is het volledige rapport met resultaten, conclusies en aanbevelingen beschikbaar. Heb je niet deelgenomen aan dit onderzoek maar wil je wel graag deze rapportage persoonlijk ontvangen, stuur ons dan via deze link een aanvraag daarvoor

En uiteraard bieden we ook in 2018 weer een programma met activiteiten waarmee we je nieuwe inzichten geven in de belangrijkste industriële marketing, sales en innovatie thema’s die tijdens ons onderzoek genoemd zijn (zie kader). Waarmee we kennis of informatie delen en inzichten bieden die je helpen bij het realiseren van een schitterend 2018.

« Terug

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close