_DEF1648-2-Edit

Stem - Linking your future

Ons profiel

Zo, en nu weer aan de slag!

Zo, en nu weer aan de slag!

180226Medaillewinnaars_2018_PyeongChangmaandag 26 februari 2018

Wat waren de Olympische Spelen 2018 mooi. En ook succesvol voor een flink aantal Nederlandse sporters. Met tevens een aantal verrassende resultaten. Voor de Nederlandse schaatsfans natuurlijk die van Suzanne Schulting en Esmee Visser. Minder leuk voor chauvinisten: maar ook die van de Noorse schaatser Håvard Lorentzen. En wat te denken van de Russische kunstrijdster Alina Zagitova (15 lentes jong) of de Tsjechische snowboardster Ester Ledecká die ook maar even de olympische titel op reuzenslalom op ski’s naar zich toetrok. Maar de spelen zijn voorbij. We kunnen dus weer aan de slag. Ook met de lessen die je uit topsport kunt leren voor je bedrijf.

Door heer Willem de Vries

Onverwachte hoek
Een van die lessen is dat er er niet bent als je een topniveau bereikt hebt. Kijk maar een naar de ‘gevestigde ordes’ die als gedoodverfde gouden medaillewinnaars genoegen moesten nemen met een bijrol. Zoals Sven Kramer (opnieuw) op ‘zijn’ 10 kilometer. En Marcel Hirschner die er op ‘zijn onderdeel’ de slalom er niet aan te pas kwam. Het lijkt het bedrijfsleven wel. Waar gevestigde ordes het ook vaak lastig hebben om keer op keer te blijven presteren op Olympisch topniveau en gepasseerd worden door ‘nieuwe en jonge’ initiatieven of concurrentie vanuit een onverwachte hoek. 

Uitentreuren analyseren
Waar ligt dat toch aan? Onderschatting? Of juist overschatting van het eigen ‘kunnen’? Niet snel genoeg adapteren van innovaties? Aan de analyses van coach Jac Orie zal het niet gelegen hebben. Die analyseert ‘zijn big data’ uitentreuren. En dat levert dan ook veel informatie op voor hem en zijn rijders. En voor zijn team resulteerde dat uiteindelijk in vier van de acht gouden medailles die vanuit PyeongChang mee naar Nederland genomen werden. En Jac is hiermee niet voor de eerste keer een succesvolle schaatscoach tijdens Olympische winterspelen. Hij presteert dit al sinds 2002. 

Leerpunten
‘En waar zitten hierin nu de leerpunten voor mijn dagelijkse praktijk?’, hoor ik je zeggen. Nou dan verwijs ik je graag naar een interview met Jac Orie dat op 10 maart 2018 in NRC verscheen. Het was dus al opgetekend nog voor de eerste Nederlandse successen in PyeongChang gerealiseerd werden. 

Ik haal hier een paar quotes naar voren waarvan ik denk dat daarvan voor menig bedrijf nog wel iets valt te leren. Zoals deze: “….. leergierig blijven, niet denken in zekerheden. Die zijn er toch niet.” Een waarheid die zeker ook opgaat voor het marketingvak en waarmee ik nogal eens mensen in de technische sector zie worstelen. Die willen graag van ons weten wat nu dé methode is die zekerheid geeft op succes. Maar daar waar je in de techniek kunt werken met een aantal zekerheden rondom bij voorbeeld sterkte berekeningen, is marketing nu juist een vak waarbij je door ‘trial and error’ moet vaststellen wat voor jouw organisatie het beste werkt. 

Alleen is dat ook geen natte vinger in de lucht steken en maar kijken waar de wind vandaan komt. Je moet jouw waardepropositie(s), jouw voordeel ten opzichte van concurrenten, jouw keuzes voor bepaalde marktsegmenten en zelfs klanttypen, wel baseren op analyses. Onder meer van de markt(en) die je wilt bedienen, marktomstandigheden, de economische en politieke situatie, geldende of aankomende wet- en regelgeving, technologische ontwikkelingen in de omgeving waarin je opereer. De DEPEST-methode is daarbij een handig hulpmiddel.

Maar ook hoe waardevol marktsegmenten en klanten zijn en ook wat nu precies jouw bedrijf anders en op welke fronten beter doet dan jouw concurrenten. En ook daarbij kun je leren van Jac Orie, die juist ook kijkt naar de parameters op conditioneel en fysiek vlak van de eigen rijders. Die nauwgezet analyseert en zich daarbij niet blindstaart op de sterke kanten van zijn rijders uit het verleden.

Anticyclisch opereren
Jac Orie geeft in dit interview ook aan dat hij de nodige tegenslagen heeft moeten overwinnen. Twee keer ging de hoofdsponsor van zijn team failliet. Hoewel de vergelijking niet helemaal opgaat, is dit een situatie die menig technisch bedrijf ook de afgelopen crisisjaren heeft ervaren: de grootste klant die omvalt of geen orders meer plaatst. 

Daar sta je dan met je ‘productieapparaat’ en je ervaren team. Maar zo zegt Jac Orie in dit interview: ‘Geld of niet, begeleidingsstaf en programma blijven heilig’. Maar bij veel bedrijven zie je toch dat bij een beetje economische tegenwind of tegenvallende resultaten aan de knoppen van kostenreductie gedraaid wordt. Waardoor budgetten voor marketing en innovatie teruggeschroefd worden en service en dienstverlening naar beneden worden bijgesteld. Om vervolgens te moeten concluderen dat de concurrentie niet stil zit en misschien wel sterker uit de periode met tegenslag komt dan de eigen organisatie. 

Anticyclisch opereren heeft er in ieder geval voor gezorgd dat Jac Orie en zijn team er ondanks tegenslagen keer op keer weer stonden tijdens belangrijke toernooien. 

Cyclisch proces
Dat Jac Orie daarbij af en toe gedurfd en risicovol moest opereren blijkt ook uit de volgende passage uit dit interview: “Altijd weer zoeken naar nieuwe dingen, steeds willen verbeteren. Natuurlijk, dat zegt iedereen. Maar wie durft echt risico’s te nemen als je niet zeker bent van de uitkomst? Ik zie het als één groot experiment. Maar dan wel ingebed in regels, met een visie en een risicoanalyse. Veel testen om alles zo transparant mogelijk te maken. Niet zomaar wat erin flikkeren en maar zien wat het brengt. Trainen, meten, aanpassen. Dat is de cirkel.”

Het lijkt wel marketing. Ook een cyclisch proces. En eveneens ingebed in een visie en missie die gevoed wordt door een continue stroom van analyses en het uitdenken van nieuwe waardeproposities. Maar ook het meten van de effecten daarvan en het doorvoeren van de bijna onvermijdelijke aanpassingen die daarop volgen.

Harde concurrentiestrijd
En net als in het bedrijfsleven, ervaart Jac Orie binnen het schaatsen een harde concurrentiestrijd. Maar die grote concurrentie in Nederland ziet hij als een voordeel. “Het is bij ons bikkeltje hard, één grote knokpartij. Schaatsers die in Nederland stand houden aan de top, daar is lastig van te winnen.”

Op de vraag of schaatsen niet een smalle sport is, reageert hij dan ook op z’n Haags: “Gelul, schaatsen is zo mondiaal als de neten. Het verschil tussen goed en slecht is minder dan je denkt.”
Zo en nu weer aan de slag 
Menigeen zal net als ik zijn agenda en werkzaamheden zo hebben ingeruimd dat de meeste wedstrijden van de Nederlandse schaatsers live bekeken konden worden. Maar de spelen zijn achter de rug. En we kunnen dus weer gewoon aan de slag. Ook met de lessen die je kunt trekken uit het interview met Jac Orie: 
  • zekerheden bestaan niet dus blijf experimenteren, zowel met je producten, diensten, waardeproposities als met je marktbenadering;
  • bikkelharde concurrentie maakt je niet zwakker maar juist sterker;
  • je moet er alleen wel voor zorgen dat je in de top mee kunt draaien;
  • de verschillen zitten in de details: op welke fronten doet jouw bedrijf het beter dan de concurrentie.

Een belangrijke vraag aan veel ondernemingen in dit kader is dan ook: weet jij op welke fronten je het beter doet dan jouw concurrenten? En wat voor jouw organisatie het verschil maakt tussen het winnen van een opdracht of het verliezen van een klant. Een relatief eenvoudige concurrentieanalyse kan je daarbij al heel veel inzichten opleveren. Tijd dus om aan de slag te gaan. En wil je daarover eens met ons sparren? Neem dan gerust contact op: T 085 104 65 36 of laat het ons weten via dit formulier.

« Terug

Our Phone Number: 085-104 65 36
Close